Sinds mei 2018 ben ik als vrijwilligster werkzaam in het Prinses Maxima Centrum in Utrecht. Daar werd mij na verloop van tijd gevraagd of ik met de kinderen schilderijen wilde maken voor het expositie-project 'De wonderlijke onderwaterwereld'. Daar hoefde ik niet lang over na te denken. De kinderen vonden het fijn schilderend bezig te zijn. Er volgden meer projecten: Het samen beschilderen van de kunststof lichtbakken in de parkeergarage van het PMC en het beschilderen van de bolderkar voor het vervoer van de sportattributen van de fysiotherapeut. Een en ander is inmiddels uitgegroeid in het organiseren van een twee-wekelijkse Maxima Kunstklas, waarbij de kinderen (en hun ouders) even lekker creatief bezig zijn.
De wonderlijke onderwaterwereld:
Lichtbakken voor de parkeergarage:
De bolderkar:
Teken je eigen superheld en laat hem door een illustrator omtoveren tot poster:
Letterpret (spelen met letters van vroeger en nu)
2006-nu Project Nieuwegein: zie ook onder lokale projecten
2006 Speurtochtboekje Nieuwegein spreekt misschien niet direct tot ieders verbeelding, maar is voor mij juist daarom een leuk onderwerp. Ik vind het een uitdaging om onverwachte details en plekjes van deze plaats in beeld te brengen en Nieuwegein daarmee 'anders' op de kaart te zetten. Minder 'gewoon en nieuw' en meer 'bijzonder en oud'. In de winter van 2005/2006 ben ik met mijn fotocamera Nieuwegein ingetrokken. Dat leverde mooie foto's en een speurtochtboekje op. Het speurtochtboekje werd vervolgens door de gemeente Nieuwegein aangeschaft en toegevoegd aan de welkomstpakketten voor nieuwe inwoners van de gemeente. Daarnaast schonk de gemeente ook alle plaatselijke basisscholen een aantal exemplaren van het boekje. Zo kon de eigen woonplaats door iedereen op een leuke, aktieve manier ontdekt worden.
2017 Expositie 'Bijzonder gewoon; Gewoon bijzonder!' Eind 2017 ging het weer kriebelen. De foto's van 2005/2006 werden zwart-wit bewerkt en 'vertekend'. Het net iets anders vastleggen van de gewone dingen waar je meestal achteloos aan voorbij loopt, maakt gewone dingen bijzonder. Dit mondde uit in de solo-expositie 'Bijzonder gewoon; Gewoon bijzonder!' in Museum Warsenhoeck, Nieuwegein.
2017-2018 Project 365 dagen blauw
Het Merwedekanaal stroomt door het langgerekte Nieuwegein. Dag in dag uit neemt het water een andere kleur aan. Elk moment van de dag weerspiegelen de bomen weer net iets anders in het water. In augustus 2017 heb ik mij voorgenomen elke dag (uitgezonderd vakanties) vanaf dezelfde plek minstens één foto te maken van het Merwedekanaal. Gewoon vanuit het raam. Hieronder een fragment van het resultaat; levend water, jaar in jaar uit; '365 dagen blauw'.
1971-2021 Nieuwegein 50 jaar; expositie Museum Warsenhoeck 'De kunstenaarsblik'
Kunstwerk 'Nieuwegein grows on you'
Nieuwegein grows on you: Voor diegenen die Nieuwegein niet goed kennen heeft Nieuwegein vaak de reputatie van ‘nieuwbouwstad – niet bijzonder’. Wie er wandelend of fietsend op uit trekt in Nieuwegein ontdekt direct meer; Nieuwegein blijkt een stad met veel mogelijkheden, groene accenten en waterpartijen in alle wijken. Wanneer je er woont of werkt gebeurt er nog iets. Je gaat de stad meer en meer voelen en waarderen; Nieuwegein grows on you. Nieuwegein blijkt een bijzonder praktische, prettige woonplaats met onverwachte historie, bruggen- en sluizencomplexen en biedt volop mogelijkheden. Bovendien is Nieuwegein zeer centraal gelegen; het middelpunt van nationale snel - en waterwegen. Nieuwegein blijkt een stad waar het goed toeven is. 50 jaar Nieuwegein; it grows on you. 50 jaar Nieuwegein is iets om te vieren. De taartdoos met de taart staan daarvoor symbool.
2021 Kist je Kunst: KunstGein Podium, Gemeentehuis Nieuwegein
Mijn Nieuwegein-werk is meestal vrij klein van formaat en voornamelijk in zwart-, wit- en grijstinten. Voor de expositie 'Kist je Kunst' heb ik die aanpak voortgezet. Het kistje toont een foto-tekening-collage van Nieuwegein: In het centrum het karakteristieke stadshuis met het water van de Doorslag waarin twee bootjes onderaan de 'bruids'trap. Aan weerskanten kenmerkende details van de oorspronkelijke dorpskernen Jutphaas en Vreeswijk, door water verbonden; het Merwedekanaal, de Doorslag, de Vaartse Rijn en het Lekkanaal met de bruggen en sluizen. De buitenkant van het kistje is een knipoog naar het stadshuis van de jarige stad; Nieuwegein 50 jaar.
2021 Expositie Atrium Stadshuis Nieuwegein rond het thema van het 50-jarig bestaan van Nieuwegein; Feestelijke Boten.
Foto-afdrukken-met textieldetail. De foto's zijn genomen van schepen die lagen afgemeerd aan de kade van het Nieuwegeinse deel van het Amsterdam-Rijnkanaal.
2021 Fotowedstrijd Jubileum Magazine: twee foto's geplaatst
2021 Expositie Museumwerf Vreeswijk Nieuwegein
Verdere uitbreiding van de zwart-wit foto-tekeningencollectie van Nieuwegein en de fotoafdrukken met textieldetail rondom het thema van Nieuwegein 1 groot Museum 'Feestelijke boten'.
2016-2017 Project Jong geleerd: 'Oog voor samen'; 'Zien'
Wereldkinderen. Elke dag worden er kinderen geboren. Nieuwe wereldburgers die nog moeten ontdekken waar ze geboren zijn en wie ze zijn. Die nog zelfstandig moeten worden, zelf moeten leren kijken, zelf initiatieven ontplooien, oplossingen zoeken en keuzes zullen maken. Als het kind geluk heeft wordt het op een veilige plek geboren en kan het vanuit een veilige beginpositie eerst zijn directe omgeving en daarna een steeds groter wordende wereld verkennen. Dat gun je ieder kind. Vaak is de startpositie echter anders of loopt het anders. Niet alleen bij zieke kinderen, kinderen in oorlogsgebieden en vluchtelingen. Ook voor gezonde kinderen van wie het wiegje op een fijne plek stond. Veel kinderen weten ‘overal’ de weg, maar raken verloren zodra het om het eigene gaat. De veilige plek die vertrouwd voelt, waar je jezelf kunt zijn, waar je altijd op terug kunt vallen. De stevige basis die je nodig hebt om uit te vliegen en zelfstandig op koers te blijven. Dat huis, die school, dat dorp, die stad, dat is waar alles begint. Een solide basis gun je iedereen en is van wereldbelang voor ons allemaal. Van daaruit kan een leven in verbinding ontstaan; verbondenheid met ‘het zelf’, met ‘de ander’ en alles daaromheen.
2020-2021 Schilderijen gemaakt tijdens de Covid-Pandemie:
Een serie van vier schilderijen gemaakt tijdens de lente/zomer van 2020. De periode waarin het coronavirus zich wereldwijd ging verspreiden en veel slachtoffers maakte en nog steeds maakt. De tijd van nationale en regionale lockdowns waarmee wordt geprobeerd de verspreiding van het virus onder controle te krijgen. Hoewel ik tijdens deze periode in eerste instantie helemaal geen zin had om ook maar iets te schilderen en zeker niet iets dat te maken had met de pandemie, kon ik er uiteindelijk voor mijn gevoel niet onderuit. Ik wilde een manier vinden om alles wat gebeurde en waar niemand omheen bleek te kunnen in beeld te vangen. Aangezien kleur, vorm en emotie elkaar beinvloeden en elkaar ondersteunen ben ik gaan experimenteren met het psychologische effect van kleur en vorm. Al doende vond ik zo mijn beeld-expressie voor deze periode. Hieronder eerst de afbeelding van de vier schilderijen die zijn ontstaan. Vervolgens onder de afbeelding een (engelstalige) toelichting per schilderij. (Het eerste schilderij van deze serie (C-Blues) kreeg een top-50 nominatie in de Painting of het Year competitie 2020.
A series of four paintings made in 2020 during the period of the spreading of the coronavirus, resulting in social lockdowns. 1. C-Blues (2020): A sad period of isolation; Counting days; Muted colours, isolated squares, dripping paint, undefined shades and figures; my way to express things happening. 2. Garden Blue (2020): At the same time experiencing a treat of nature: incredible blue skies and sunny days; Isolated blue squares and joyful scattering of colourful flowers and leaves. 3. Digital Days (2020): Companies and schools were closed. Many people had to work from home. Contacts became digitally dominated; Straight lines and squares; Isolated digital figures; Formal businesslike greys; Subdued, serious, reserved. 4. Mass(k) Protection (2020): More and more people started wearing masks for protection against the spreading of the virus. Masks become obligatory at most places. They also become a fashion statement, colourful or personalised. Patterns; Bright; Attention grabbing; Signalising and energising colours. Still isolated squares.
2015 Nederland 70 jaar bevrijd: Vrijheid geef je door; Thee met tekst.